vineri, 5 septembrie 2014

Ceapa umpluta cu carne


Grecii adora legumele atit proaspete cit şi gatite şi nu pierd ocazia de a le folosi cât mai mult posibil.
Gemista - γεμιστά este de fapt una dintre cele mai populare retete grecesti si in traducere directa face referire la rosiile umplute cu legume, o mincare de vara cu o aroma bogata.
In Grecia, γεμιστά presupune mai mult decit tomatele, iar umpluturile diverselor legume, cum sint ardeii grasi, vinetele, cartofii, dovleceii, sint din cele mai variate, de la amestecuri de orez cu ierburi diverse sau ciuperci, pina la carnea tocata de pui, porc, vitel sau oaie, placut condimentata.
Acest fel de mincare este comun tarilor est-mediteraneene, Turcia, Liban, acolo unde umpluturile au in continutul lor stafide, simburi de pin si scortisoara.
Incercasem toate variantele de gemista, pina am gasit o postare pe unul din blogurile pe care le urmaresc, amateur cook professional eater .

M-a tentat imediat reteta de ceapa umpluta, mai ales ca ador gustul cepei coapte.
Va spun sincer, daca as fi avut macar o retinere in legatura cu rezultatul acestui experiment, nu ar fi urmat aceasta postare.




Pentru pregatire am folosit:
- 300 grame pulpa de porc
- 8 cepe rosii mari, sanatoase
- 2 linguri orez
- 1 lingura pasta de rosii
- o legatura patrunjel verde
- sare, piper - dupa preferinta
- un ou
- 50 ml ulei de masline
- un pahar vin alb sec

Ceapa se curata de coaja exterioara, se spala, apoi, cu ajutorul unei lingurite se scoate miezul - cu grija, asa incit sa ramina doua foi exterioare. Miezul se foloseste pentru umplutura.


Carnea, miezul de ceapa si patrunjelul verde se dau prin masina de tocat.


Se adauga orezul spalat, pasta de rosii, sarea si piperul, apoi oul.


Se amesteca totul bine, omogenizindu-se compozitia.


Se pune cite putin ulei de masline in fiecare caus de ceapa apoi, umplem cu amestecul de carne. asezindu-le intr-un vas (eu am folosit unul de sticla termorezistenta) cu capac pentru cuptor.


Se toarna si restul de ulei de masline peste cepe dupa care se adauga vinul sec alb.


Se acopera vasul si se introduce la cuptor unde va sta pina ce sosul scade aproape in totalitate. In mod sigur ceapa si carnea vor fi fierte la sfirsitul acestui proces. Se indeparteaza capacul si se mai lasa vasul in cuptor pentru 10 minute, asa incit ceapa sa se coaca devenind usor sticloasa, iar carnea se va rumeni.


Acest fel de mincare se serveste atit cald cit si rece, alaturi de o felie de brinza feta.
... Si un pahar cu vin.




Pofta buna - καλή όρεξη!

6 comentarii:

  1. Nu am mancat niciodata ceapa umpluta, cum de altfel nici mere. Ale tale arata divin, sincer, pacat ca nu sunt mare fan ceapa!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Cat de bine arata! Cu siguranta e delicioasa.

    RăspundețiȘtergere
  3. Tot am auzit de reteta aceasta dar....pina acum nimeni nu mi-a prezentat atat de frumos !
    Bravo tie, felicitari.
    E minunata.
    Te tzuc cu drag si sa ai o zi senina !

    RăspundețiȘtergere
  4. Draga Kyra este o reteta total necunoscuta mie, dar sant convinsa ca este deliciosa, am s-o incerc si-ti mai scriu!

    RăspundețiȘtergere
  5. Super fain.. am si eu in plac de ceva timp...
    O zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere